Cookie instellingen

Hallo, leuk dat je op onze site kijkt! We hebben ons uiterste best gedaan om deze site zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor je in te richten. Zodat jij snel vindt wat je zoekt. Daarom gebruiken we cookies: kleine tekstbestandjes die ons laten zien waar bezoekers zoals jij behoefte aan hebben. Niets geks, niets ernstigs en we beloven dat je er geen last van zult hebben. Meer informatie

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Facilitaire dienst gaat voor totaalplaatje

‘Blije bewoners, medewerkers en bezoekers. Daar doe ik het voor.’ Bram Engelen (24) vertelt over zijn werk als coördinerend medewerker huishoudelijke verzorging binnen de facilitaire dienst van Azora. ‘Ik wil graag dat mensen een prettig verblijf bij ons hebben en zeggen: wat was mijn kamer mooi schoon en het eten lekker.’

Bram coördineert het rooster en de planning voor de huishouding binnen woonzorgcentrum en verpleeghuis Antonia in Terborg. Bram: ‘Ik zorg ervoor dat op alle afdelingen binnen Antonia medewerkers van de huishouding aanwezig zijn. Zij maken de afdelingen en ruimtes netjes, schoon en gebruiksklaar.’ Daarnaast is hij nog aanspreekpunt voor de kapper, vier vrijwilligers die de interne post rondbrengen en een groep vrijwilligers die de tuin, kippen en vogels verzorgt. ‘Mijn werkzaamheden zijn heel divers en dat maakt het juist zo leuk.’

'Als ik dan tijdens zo’n evenement om me heen kijk, kan ik wel trots zijn en denken: dit hebben we mooi geregeld, samen met de mensen die dit organiseren en de collega’s van de keuken en het magazijn.'

Verder denken dan eigen taken
Andere facilitaire diensten binnen Azora richten zich met name op de voorraad in het magazijn en de voeding in de keuken. Samen met zijn team pakt Bram vooral de algemene taken op, bijvoorbeeld bij een verhuizing, vergadering, afscheid of feestje. ‘Voor een afscheidsreceptie met symposium zorgden we onlangs dat de ruimte netjes is en klaarstaat voor ontvangst. Als ik dan tijdens zo’n evenement om me heen kijk, kan ik wel trots zijn en denken: dit hebben we mooi geregeld, samen met de mensen die dit organiseren en de collega’s van de keuken en het magazijn. Het blijft bijzonder om 150 mensen in een zaal te zien staan, die even daarvoor nog een vergaderruimte was voor twintig personen.’

Bram denkt verder dan alleen zijn eigen team en taken. Hij wil dat het totaalplaatje klopt en doet graag iets voor een ander. ‘Ik wil vooral dat mensen een prettig verblijf bij ons hebben. Blije bewoners, medewerkers en bezoekers. Daar doe ik het voor. Ik wil graag dat mensen zeggen: wat was mijn kamer mooi schoon en het eten lekker. Dat voelt voor ons soms als vanzelfsprekend en een kleine moeite, omdat we het heel vaak doen. Maar het kan voor een ander een verschil maken.’

Iedereen helpt mee
Tijdens zijn eindstage van de opleiding tot facilitair leidinggevende maakte hij voor het eerst kennis met de zorg en Azora. ‘Toen al dacht ik: wat zou ik hier graag werken. Dat kwam vooral door de rustige en warme werksfeer die binnen Azora heerst. Iedereen kent elkaar, ik kan bij alle collega’s binnenlopen. Als er iets moet gebeuren, dan helpt iedereen mee. We doen het werk echt samen. En mensen zijn daarbij niet snel gestrest of in paniek, de basishouding is vaak “het komt wel goed”. Die houding hoort een beetje bij de Achterhoek en past goed bij mij.’

Bram is trots dat hij bij Azora werkt. ‘Azora houdt de facilitaire dienst in eigen beheer. We lopen dus niet in shirts van een schoonmaakbedrijf, maar zijn onderdeel van de organisatie. We gaan mee met teamuitjes en horen er helemaal bij. Dat vind ik heel fijn, want die werksfeer draagt ook weer bij aan de vertrouwde en huiselijke sfeer binnen Antonia. Ik werk met een lach op mijn gezicht en maak graag een praatje met de bewoners. Ik ga echt nooit met tegenzin naar mijn werk.’

'Ik ben nu 24 jaar en ik merk dat ik in mijn werk groei, ik sta steeds sterker in mijn schoenen.'

Steeds sterker in schoenen staan
Afgelopen september startte Bram met een tweejarige managementopleiding aan Hogeschool Saxion. ‘Mijn manager moedigde me daarin aan. En ik vind het heel leuk om door te leren, voor mezelf en voor mijn toekomst. Ook van collega’s leer ik veel, in het bijzonder de collega’s met veel werkervaring. Ik ben nu 24 jaar en ik merk dat ik in mijn werk groei, ik sta steeds sterker in mijn schoenen. Ik wil uiteindelijk facilitair manager worden, dat lijkt me de mooiste functie die er is.’

Bram leert ook stagiaires over zijn vak. ‘Dat doe ik nu vier jaar. Elk jaar komen docenten en stagebegeleiders weer terug en vragen: “De leerlingen hebben hier zo’n leuke tijd gehad, heb je misschien nog plek voor onze stagiaires?” Ik geniet van die samenwerking. Soms zijn leerlingen verrast over hoe leuk dit werk is. Ze denken op voorhand vaak dat werken in de zorg niets voor hen is. Maar als ze eenmaal aan de slag zijn, merken ze dat er ook een andere, ondersteunende kant aan de zorg zit. Ik koos zelf ook niet bewust voor de zorg, maar dacht tijdens en na mijn stage wel: dit werk doet ertoe, omdat je het voor mensen doet.’

‘Ik ben zelf ook ooit die stagiair binnen Azora geweest en ben toen zo warm ontvangen en begeleid, dat wil ik zelf ook graag weer aan anderen meegeven.’

“Het werk dat Bram doet, dat lijkt me echt heel leuk om te doen,” had laatst een stagiair tegen zijn stagebegeleider gezegd. Dat maakte Bram trots en blij. Want naast dingen leren, wil hij de stagiaires vooral een leuke tijd bezorgen. ‘Ik ben zelf ook ooit die stagiair binnen Azora geweest en ben toen zo warm ontvangen en begeleid, dat wil ik zelf ook graag weer aan anderen meegeven.’