‘Ik hou ervan om de leerlingen in hun kracht te zetten en te laten bloeien.’ 

Manon Barink | Verpleegkundig werkbegeleider

Azora

‘Ik hou ervan om de leerlingen in hun kracht te zetten en te laten bloeien.’ 

Manon Barink | Verpleegkundig werkbegeleider

Azora

Manon Barink was er vanaf het begin bij en dacht over alles mee: de leerafdeling van Azora. Sinds 2023 is afdeling Dorpsplein een feit. Hier verlenen verpleegkundigen en verzorgenden in opleiding - onder supervisie van ervaren zorgprofessionals - zorg aan cliënten. Manon werkt er als verpleegkundig werkbegeleider: ‘Ik hou ervan om de leerlingen in hun kracht te zetten en te laten bloeien.’ 

‘Op een leerafdeling mogen leerlingen leren,’ vertelt Manon. ‘Onze cliënten weten van tevoren dat ze op een leerafdeling verblijven en dat het hier dus soms net even anders gaat dan ze gewend zijn. Het is ook een soort overbruggingsafdeling. De mensen die er zorg ontvangen, verblijven maximaal drie maanden bij ons, bijvoorbeeld tot ze weer naar huis kunnen of ergens anders binnen Azora of een andere organisatie kunnen wonen. We bieden logeeropvang en hebben een palliatieve kamer voor iemand die terminaal is. Die vaak wisselende cliëntengroep en het uiteenlopende zorgtakenpakket maakt het werken er heel divers.’ 

Leerdoelen

‘Er is ook interactie tussen de leerlingen zelf: ze leren van elkaar.’ 

Volgens Manon gebeurt er altijd wel wat op de leerafdeling. ‘Elke dag is anders. Iedere dag werken er andere leerlingen, met ieder hun eigen plan van aanpak en leerdoelen. Een leerling in het vierde jaar mag bijvoorbeeld veel meer zorgtaken uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen dan een leerling in het tweede jaar. Er is ook interactie tussen de leerlingen zelf: ze leren van elkaar. Met hun studieleerbegeleiders op school spreek ik over hoe het met ze gaat op de afdeling.’ 

Op de leerafdeling werken in totaal vier verpleegkundig werkbegeleiders. Zij blijven er in alle gevallen altijd eindverantwoordelijk voor de zorg. ‘Het leuke is: de eerste paar maanden van een nieuw schooljaar begeleiden we leerlingen intensief, maar gaandeweg het jaar nemen zij steeds meer taken over en gaan zij de toko runnen. Dan leunen wij steeds meer achterover en laten hen de zorg plannen en uitvoeren.’

‘Dat achteroverleunen en loslaten is soms wel lastig.’ 

Loslaten

Dat achteroverleunen en loslaten is soms wel lastig. Manon: ‘Ik wil graag overzicht behouden. Gelukkig helpt een “leanbord” mij daarbij. Daarop staan de cliënten, belangrijke mededelingen, dagindeling, zorgtaken en persoonlijke leerdoelen van de leerlingen op de afdeling. Dat helpt mij bepalen: wat moet er vandaag gedaan worden? Wie doet wat? Aan welk leerdoelen werkt een leerling vandaag? Met dat bord ga ik aan het einde van een werkdag samen met de leerlingen na of alle leerdoelen behaald en alle werkzaamheden gedaan zijn.’

Manon vindt het mooi om de ontwikkeling van leerlingen te zien. ‘Je ziet hun groeiproces. Dat is gaaf. Ik moedig ze graag aan: “Ga het maar proberen, toe maar, voer die handeling maar uit.” Of ik laat ze zelf nadenken: hoe ga je straks het gesprek in met de arts of psycholoog? Welke vragen wil je aan hen stellen tijdens de cliëntplanbespreking? En welke vragen kunnen zij andersom aan jou stellen?’ 

'Een leerling helpen om een steengoede verpleegkundige of verzorgende IG te worden. ’

Steentje bijdragen

Haar doel als leerbegeleider? 'Een leerling helpen om een steengoede verpleegkundige of verzorgende IG te worden. Eentje die ik met een gerust hart een andere afdeling op zou sturen. Als ik daar een steentje aan kan bijdragen, dan doe ik dat heel graag. Soms willen leerlingen na hun opleiding bij Azora blijven werken, omdat ze het zo’n fijne werkgever vinden. Dat is dan helemaal mooi. Dan denk ik: daar heeft Azora een professionele verpleegkundige of VIG-er aan.’

‘Ik heb gewoon een hele leuke baan. Ik vond het altijd al heel leuk om mensen te coachen in het uitvoeren van verpleegtechnische vaardigheden en toen ik over de leerafdeling hoorde, wist ik: daar wil ik werken, hier word ik enthousiast van. Het is er echt anders werken dan op een “gewone” afdeling. Ik werk vaak met jonge mensen, maar er zijn ook leerlingen van veertig jaar oud. Hoe geweldig is het dat je mensen van alle leeftijden mag enthousiasmeren voor een baan in de zorg? Ik ben blij als ze naar onze leerafdeling komen, want ik leid ze graag op.’ 

Blijf op de hoogte van nieuwe banen

Meld je nu aan voor een jobalert en mis nooit meer een vacature.
 

Top